Thursday, January 20, 2011

perjalanan ke Ipoh

Bismillah pembuka bicara,

20 Januari 2011, ana dan 12 orang akhwat UPSI telah berjaulah bagi mengikuti Program Obor Semangat di Masjid Sultan Idris Shah 2 (Masjid Negeri), Ipoh. Perjalanan kami sangat-sangat mencabar. Pada awalnya, ana telah membeli 9 tiket pada 3hari sebelum 20.1.2011. Tapi itulah, kita hanya merancang Allah yang menentukan. Sesungguhnya perancangan Allah itulah yang terbaik. 

      Tiket kami dari Tanjung Malim, 6.47pagi. kerana yang mengikuti program ini agak ramai dari UPSI jadi perlulah beberapa trip untuk ke KTM.. Jadi kami bertolak dari khar pkul 6.30.. Tapi untuk trip ke 2 kami terlambat so tren pun terlepas.. kami hanya lewat beberapa saat.. tapi mungkin Allah sedang menguji kami.. Allah ingin menguji ukhuwah kami, kesabaran kami, sejauh mana pengorbanan kami.. Pada awalnya agak tension... tapi ada akhwat yang dah pergi dgn tren pertama mengatakan inilah ujian yang kami harus terima.. Ana teringat apabila kita tidak terima suatu berita buruk itu, refleksi kembali keikhlasan kita dalam beramal.. sementara menunggu 8.40pg untuk tren seterusnya, ana membaca buku ALLAH KUKUHKAN KAKI KAMI DI ATAS JALANMU... ana menyelak helaian pertama terus membicarakan tentang keikhlasan.. Sesungguhnya Allah sedang menegur diri hamba Nya yang lemah ini.. 

"ikhlaskan semuanya. Luruhkan semua lintasan niat bahkan untuk Allah yang ada dalam hati untuk melakukan semua pekerjaan. Biarkan semua peluh, usaha dan kepayahan yang telah dan sedang kita lakukan saat ini, hanya untuk Allah swt. Benar-benar untuk Allah swt."


keretapi2 (Gambar) Keretapi Laju Elektrik, ETS (KL   IPOH )

Tren yang kami naik ni ETS so mahal la harganya.. tren yang laju dari KL ke Ipoh.. so dapat la kami sampai pkul 10.00... dapat la juga kami merasa naik tren mahal ini.. harganya untuk satu tiket RM21.00... walaupun mahal harganya kami merasa ringan sahaja untuk membayarnya... SEBABnya ada ukhuwah yang bertaut kerana kasih sayang dan semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah.. Semua akhwat yang hadir sama-sama membantu dalam membayarnya.. jadi dari RM84 (RM21 X 4).. tapi kami kena bayar sorang RM6.50 sahaja... Berat sama dipikul ringan sama dijinjing.. Semoga ukhuwah yang bertaut ini terus kekal hingga ke Syurga Ilahi... Ya Allah tautkan hati-hati kami demi menegakkan agama mu... SAYANG ANTUNNA...




    Dah sampai kat masjid tengok ramainya akhwat... ada akhwat yang belajar di Korea n Australia lagi.. mereka ini balik untuk bercuti.. Apabila difikir-fikir akhwat yang belajar di luar negara turut merasai nikmatnya tarbiah ini.. Sesungguhnya mereka yang dipilih Allah sahaja mampu untuk terus bertahan di jalan ini... Jalan ini bukanlah satu jalan yang dihiasi dengan bunga-bunga, karpet merah dan bau-bauan yang wangi.. Tapi ia dihalangi dengan pelbagai onak duri yang memerlukan orang-orang yang kuat untuk melaluinya... Bangunlah akhwat sesungguhnya usaha kita juga diperlukan dalam medan dakwah ini... Bukan hanya pemuda, suami yang diperlukan dalam jalan dakwah ini.. tanpa wanita siapalah lelaki.. berdirinya seorang lelaki dibelakangnya ada wanita yang sentiasa menyokongnya... Semoga kita terus bangkit dalam memartabatkan ISLAM di mata dunia.... MAJULAH AKHWAT UNTUK ISLAM...

No comments:

Post a Comment