Tuesday, October 26, 2010

Selamat study

 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Pengasih


 BELAJAR KERANA ALLAH

belajar kita kerna apa???
mari kita refresh kembali niat kita kembali..
niat belajar kerana Allah walaupun Malaysia ni exam oriented
namun ingatlah teman kalau kita belajar kerana Allah
pasti ilmu itu mudah jer nak masuk
kita study pun rasa best jer
IKHLAS katakan..
bila kita buat dengan hati yang ikhlas pasti kita rasa seronok untuk melakukannya
so apalagi sama-samalah kita mengikhlaskan kembali niat kita agar kita belajar ni kerana Allah dan bagi memartabatkan kembali ISLAM di mata dunia

UMAT ISLAM HARUS CEMERLANG
HARI INI MESTI LEBIH BAIK DARI SEMALAM
JANGAN BUANG MASA
SIAPA KATA KITA TIDAK BOLEH
KITA ADA ALLAH MAHA KUASA
KITA PUNYA KUASA TENAGA
DOA SEBAGAI SENJATA
UMAT ISLAM SENTIASA BOLEH

Baju di jemuran

 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Pengasih

Hari ini ku sidai baju seperti biasa... Apabila petang ku tidur sebentar bagi menghilangkan penat dan bagi mengembalikan kembali tenaga. Lagipun sunnah rasul tidur qailullah.. tapi janji jangan lama sangat tidur nya..
Nak dijadikan ceritanya hujan la ketika saya tidur.. dah terbangun tu terfikir kain yang kat luar sudah kering tapi tak angkat lagi.. jadi bila hujan nampaknya basah la kembali baju-baju ku.. di atas katil ku terfikir ruginya tak angkat tadi.. di atas katil ku juga terfikir tak guna nak menyesal... di atas katil ku terfikir bahawa macam tu la nyawa kita bila nak ditarik kelak.. Allah tak menangguhkan sedikit pun apabila nyawa hambaNya ingin ditarik kembali.

" Dan Allah menciptakan kamu dari tanah kemudian dari air mani, kemudian Dia menjadikan kamu berpasangan (lelaki dan perempuan) tidak ada seorang perempuan pun yang mengandung dan melahirkan, melainkan dengan sepengetahuanNya. Dan tidak dipanjangkan umur seseorang dan tidak pula dikurangi umurnya, melainkan (sudah ditetapkan) dalam kitab (Lauh Mahfuz). Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah." (surah Fatir : Ayat 11)

Itulah yang sempat ku fikir tatkala ku mengenangkan baju ku yang telah basah.. Alhamdulillah Allah masih memberi nyawa kepada ku agar ku merenung kembali fitrah penciptaan kita dimana kita pasti akan dipulangkan kembali kepada Pencipta. Sama-sama lah kita merenung kembali.. Manfaatkanlah masa yang kita ada di dunia ini sementara masih diberikan nyawa.. agar kita tek kecewa macam mana saya kecewa kain saya basah kembali dek kerana kelalaian saya..



Ku pun mengangkat kembali baju yang telah basah itu untuk dibasuh semula.

Monday, October 25, 2010

Perhiasaan Dunia

بسم الله الرحمن الرحيم



" Orang kafir itu kadang-kadang (nanti di akhirat) menginginkan, sekiranya mereka dahulu (di dunia)menjadi orang muslim. Biarkanlah mereka (di dunia itu) makan dan bersenang-senang dan dilalaikan oleh angan-angan (kosong) mereka. kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatannya)." (surah al-Hijr : ayat 2-3)

Allah telah berfirman dalam kalamNya bahawa orang kafir itu lalai dengan nikmat-nikmat dunia yang Allah limpahkan pada mereka. Sebab itu kita jangan pelik kenapa orang cina banyak yang kaya dibandingkan orang Melayu. Allah kurniakan nikmat kekayaan itu semata-mata untuk melalaikan mereka dengan angan-angan kosong.

Namun begitu kita jangan sekadar pandang bahawa kekayaan itu sahaja yang melalaikan kita di dunia ini. Allah telah berfirman bahawa :
" Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amal kebajikan yang terus menerus adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan." (surah al-Kahf : ayat 46)

Memang tidak dinafikan bahawa kita perlukan harta dan anak-anak dalam kehidupan kita di dunia ini. Tanpa harta bagaimana kita ingin belajar untuk menegakkan agama tercinta kita. Tanpa harta bagaimana kita ingin membeli makanan bagi memberi tenaga kepada kita untuk menunaikan ibadah kepadaNya. Harta itu penting tapi jangan kita lalai dengan kenikmatan harta yang telah Allah limpahkan kepada kita. Anak-anak/keluarga juga sangat penting dalam kehidupan kita di dunia ini. Tanpa ibu kita tidak akan dilahirkan kerana kita bukan seperti Nabi Adam yang diciptakan oleh Allah. Tanpa ayah juga kita tidak akan dilahirkan kerana kita bukan seperti Nabi Isa yang dilahirkan tanpa bapa oleh ibunya Maryam. Anak-anak/keluarga itu penting namun jangan kita lalai dengan kenikmatan yang telah Allah berikan ini.

Firman Allah dalam surah at-Taubah : ayat 24 :-
" Katakanlah, "Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yang telah kamu usahakan, perdagangan yang telah kamu khawatirkan kerugiaannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang telah kamu sukai, lebih kamu cintai dari pada Allah dan Rasul-Nya serta berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya" Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik."

Kita perlu bijak yang mana harus dikejar DUNIA atau AKHIRAT. Tapi... janji Allah itu benar.

" Barangsiapa menghendaki keuntungan di akhirat akan kami tambahkan keuntungan itu baginya dan barangsiapa menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian darinya (keuntungan dunia), tetapi dia tidak akan mendapat bahagian di akhirat" (surah asy-Syura : ayat 20)

Di sini terang lagi bersuluh bahawa Allah mengatakan apabila kita mengejar akhirat kita akan ditambahkan keuntungan. Namun apabila kita mengejar dunia kita akan mendapat dunia semata-mata. Jangan jadi seperti kata pepatah melayu " Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran". Sebabnya kita tak pasti apabila kita mengejar dunia adakah kita akan memperolehnya.

Oleh itu, sama-samalah kita mengejar keuntungan di akhirat. Jangan biarkan diri kita tertewas dengan perhiasan dunia yang telah tersedia di depan mata. Sememangnya ganjaran pahala itu kita tak mampu lihat tapi yakinlah kita dengan janji Sang Pencipta.

Sunday, October 24, 2010

APLIKASI SENI DALAM PENGAJARAN



Kamus dewan mentafsirkan ‘ajar’ sebagai petunjuk supaya diketahui sebagai bimbingan atau panduan untuk melakukan sesuatu. Perkataan mengajar pula didefinisikan sebagai menyampaikan ilmu pengetahuan (kemahiran dan sebagainya) kepada orang lain; mendidik atau melatih. Berdasarkan kedua-dua perkataan inilah maka terbitnya perkataan ‘pengajaran’ sebagai perihal mengajar atau segala sesuatu yang berkaitan dengan mengajar. Dalam kata lain, pengajaran membawa erti satu proses kegiatan membimbing dan mengarah proses pengajaran bagi membolehkan pelajar memperoleh pengetahuan, kemahiran dan sikap baru.
Seni pula merangkumi semua aktiviti dan hasil karya manusia yang indah dan berseni (kreatif) bagi semua kaum dan bangsa di dunia. Pada masa kini, seni merupakan luahan kreativiti manusia yang paling dikenali dan dianggap sebagai keunggulan daya cipta manusia. Terdapat pelbagai jenis seni yang diperkenalkan pada hari ini. Antaranya adalah seni teater, seni lukis, seni visual, seni muzik, seni ukiran, seni tarian dan lain-lain. Pelbagai jenis seni boleh diaplikasikan dalam suatu proses pengajaran bagi menghasilkan pembelajaran dan pengajaran yang berkesan.
Seni dalam pengajaran memberi peluang kepada kanak-kanak dan remaja untuk meneroka pelbagai sudut yang mereka lihat, dengar, sentuh, bergerak dan berfikir dengan setiap aktiviti pembelajaran. Hal ini dapat menarik minat mereka untuk melalui proses pengajaran dan pembelajaran yang mengembirakan. Dalam mengaplikasikan seni dalam pengajaran bidang-bidang kurikulum yang lain mempunyai kebaikan dan kelebihan. Antaranya, pelajar berpeluang untuk menceburi aktiviti-aktiviti pembelajaran. Dengan ini tahap kebolehan mereka dalam menyelesaikan sesuatu masalah akan meningkat kerana mereka telah mempunyai kelebihan media yang boleh dijadikan sebagai alat bantu dalam menyelesaikan masalah secara langsung. Aktiviti seperti ini akan memperkayakan dan menambahkan lagi kefahaman pelajar terhadap pelajaran yang disampaikan. Selain itu, aplikasi seni dalam pengajaran ini dapat menampung kepelbagaian aktiviti seni dalam pendidikan. Apabila setiap aspek kurikulum dimanfaatkan dengan sebaik mungkin untuk tujuan meleraikan proses penyelesaian masalah secara tidak langsung akan mewujudkan peluang yang baik bagi menerap dan melaksanakan aktiviti seni visual, muzik dan pergerakan.
Dalam proses mengaplikasikan seni dalam pengajaran kebiasaannya menggunakan pendekatan pengajaran berpusatkan guru dan pelajar. Professor Dr. Mel Silberman dari Temple University pernah berkata, “Hanya pembelajaran yang bersifat aktif sahaja yang akan menghasilkan pengalaman pembelajaran yang berkesan”. Pendekatan ini melibatkan komunikasi dua hala. Antara aktiviti seni yang melibatkan pendekatan ini seperti lakonan dan nyanyian. Pelajar akan diminta untuk melakonkan beberapa watak dalam sesuatu lakonan. Manakala nyanyian pula kebiasaannya akan dimulakan oleh guru dan diikuti oleh pelajar dalam menyampaikan sesuatu lagu itu. Hal ini bukan sahaja dapat menarik minat pelajar malah akan menghasilkan proses pembelajaran yang mengembirakan.
Pelbagai teknik yang digunakan oleh seorang guru dalam member kefahaman kepada pelajarnya. Teknik main peranan amat berkait rapat dengan seni iaitu seni lakonan. Teknik ini merupakan lakonan yang sengaja diadakan bertujuan untuk menyelesaikan sesuatu permasalahan. Kebiasaannya teknik ini melibatkan beberapa orang pelajar bagi melakonkan watak tertentu tanpa menggunakan skrip yang dirancang. Apabila pelajar dilibatkan dalam aktiviti pengajaran, ia akan meninggalkan kesan pengalaman pembelajaran yang cukup bermakna. Setelah berakhirnya lakonan, guru perlu membincangkan persembahan yang telah pelajar-pelajar lakukan dan perkaitannya dengan isi pengajaran.
Proses pengajaran dan pembelajaran perlu menggunakan media pengajaran yang bersesuaian dengan isi pembelajaran dan teknik mengajar yang diguna pakai. Media pengajaran boleh dibahagikan kepada dua iaitu media bukan cetak dan media cetak. Antara media pengajaran yang digunakan dalam mengaplikasikan seni ialah filem, video, cakera video interaktif, lukisan, carta, kartun, poster, graf, model, boneka, alat paparan,pita audio dan lain-lain. Media pengajaran amat membantu guru dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Seni dalam pengajaran dapat memberikan keseronokan kepada pelajar. Hal ini kerana pelajar digalakkan untuk meneroka dengan membuat ekperimen, menyelidik dan mencipta menggunakan pelbagai idea dan bahan. Tujuannya adalah untuk menjadikan pelajar menjadi seorang yang benar-benar lebih berimaginatif. Pengalaman yang diperolehi boleh melibatkan kesedaran kinestetik yang mendalam, kepintaran mengunakan tubuh badan dan pengalaman ini akan memberi peluang kepada kanak-kanak dan remaja untuk menyelesaikan masalah, membuat eksperimentasi, meneroka, mengambil risiko, mencipta secara kreatif, membuat penilaian dan bijak membuat pilihan.
Seni dalam pengajaran menyediakan matlamat yang menarik dengan memberi peluang kepada pelajar untuk menemui potensi ekspresif diri melalui pekataan, bunyi, pergerakan dan visual mereka. Bahasa-bahasa simbol yang digunakan untuk membuat ekspresi dalam aktiviti-aktiviti seni. Ini akan membantu para pelajar untuk merasa, menyentuh, mendengar dan melihat secara langsung dunia mereka dengan cara tersendiri. Pelajar akan meluahkan pandangan mereka dengan cara yang seakan-akan sama dengan apa yang dialami dan difahami oleh orang lain.
Penerokaan, memperolehi pengalaman dan luahan ekspresi merupakan satu aktiviti yang penting pada seni dalam pengajaran. Ini adalah disebabkan pada topik ini pelajar diberi peluang pendedahan mengenai cara-cara untuk penerokaan dan cara-cara untuk pengolahan dan memanipulasi sesuatu aktiviti. Disamping itu juga pelajar telah diberi pendedahan mengenai dengan unsur-unsur perasaan dan emosi pelajar dan tahu bagaimana untuk menguruskan emosi supaya boleh meluahkan perasaan terhadap ekspresi diri.
Kesimpulannya, aplikasi seni dalam pendidikan amat membantu pelajar bagi menghasilkan pembelajaran yang kreatif, inovatif, menyeronokkan dan difahami oleh pelajar. Selain itu ia turut membantu guru dalam proses memberi kefahaman kepada pelajar kerana dengan mengaplikasikan seni dalam pengajaran ia bukan sahaja menghasilkan pembelajaran yang menggembirakan kepada pelajar malah memberi pengalaman yang bererti kepada pelajar.

RUJUKAN
Mohd Razali Kamarudin (2010). Mudahnya untuk Mengajar. Shah Alam: Alaf 21 Sdn. Bhd.
Lakonan (2010). Diperoleh pada Oktober 22, 2010 daripada http://ms.wikipedia.org/wiki/Lakonan.
Muzik  (2010). Diperoleh pada Oktober 22, 2010 daripada http://ms.wikipedia.org/wiki/Muzik.
Seni dalam Pendidikan (2009). Diperoleh pada Oktober 22, 2010 daripada
http://ghirlygz.blogspot.com/2009/08/koleksi-assignment
                                                         

Sunday, October 17, 2010

WAYANG KULIT

Wayang kulit merupakan sejenis hiburan pementasan bayang yang terhasil dari patung yang dibuat daripada belulang (kulit lembu/kerbau/kambing). Terdapat pelbagai jenis wayang kulit bergantung kepada tempat asal mereka.
Ia merupakan seni tradisional Asia Tenggara merangkumi Thailand,Malaysia dan Indonesia, yang terutama berkembang di Phattalung wilayah selatanThailand,Jawa dan disebelah timur semenanjung Malaysia seperti di Kelantan dan Terengganu.
Wayang kulit dimainkan oleh seorang dalang yang juga menjadi narator dialog tokoh-tokoh wayang, dengan diiringi oleh muzik gamelan yang dimainkan sekelompok nayaga dan tembang yang dinyanyikan oleh para pesinden.
Dalang memainkan wayang kulit di balik kelir, iaitu layar yang terbuat dari kain putih, sementara di belakangnya disuluhkan lampu eletrik atau lampu minyak (dian), sehingga para penonton yang berada disebelah berlawanan layar dapat melihat bayangan wayang yang berada ke kelir. Untuk dapat memahami cerita wayang (lakon), penonton harus memiliki pengetahuan akan tokoh-tokoh wayang yang bayangannya tampil di layar.
Wayang kulit lebih popular di Jawa bahagian tengah dan timur, sedangkan wayang golek lebih sering dimainkan di Jawa Barat.
Wayang Kulit di Malaysia
Di Malaysia sahaja terdapat empat jenis persembahan wayang kulit iaitu Wayang Kulit Melayu, Wayang Kulit Gedek, Wayang Kulit Purwa (atau Wayang Kulit Jawa) dan Wayang Kulit Kelantan (atau Wayang Kulit Siam). Kesemua empat jenis wayang kulit ini hanya boleh ditemui di Semenanjung Malaysia.
Wayang Kulit Melayu Kelantan dikatakan berasal dari Kemboja dan dibawa masuk melalui Patani, Selatan Thailand. Ceritanya berdasarkan Hikayat Ramayana dan penglipur lara tempatan. Watak-watak wayang kulit ini menggunakan loghat Kelantan. Antara watak penting ialah Hanuman, Sri Rama, Sita Dewi, Maharaja Rawana dan Laksamana.
Wayang Kulit Jawa dikatakan berasal dari Wayang Kulit Purwa Jawa, Pulau Jawa, Indonesia. Patung-patungnya membawa watak dari cerita Mahabratha dan cerita-cerita Panji. Wayang kulit ini diperkenalkan ke negeri Kelantan pada 1834 oleh seorang tok dalang Melayu selepas mempelajari teknik-teknik Tok Dalang di Pulau Jawa. Watak wayang kulit ini ialah Sang Kula, Raden Galoh Cendera Kirana, Arjuna, Sang Dewa dan Raden Inu Kartapati.
Wayang Kulit Purwa terkenal di kawasan selatan Semenanjung Malaysia. Ia menggunakan loghat Jawa.
Wayang Gedek terkenal di Kedah dan Perlis. Ia menggunakan loghat utara (kedah-Perlis). Dua watak utama ialah Etong dan Ekau. Wayang jenis ini menggunakan patung yang berpakaian moden seperti kebaya pendek.

video

Tuesday, October 12, 2010

LAKONAN


Lakonan ialah salah satu aktiviti manusia yang bertujuan untuk mengembirakan hati dengan cara meniru watak yang berlainan dengan dirinya yang sebenar. Lakonan pada mulanya bermula dengan teater sebelum beralih kepada wayang gambar apabila kamera filem mula diperkenalkan.
Di Malaysia, lakunan teater boleh dibahagikan kepada dua, iaitu lakunan traditional seperti BangsawanMain PuteriMak Yong, dan Menora, dimana watak dan jalan cerita telahpun dikekalkan dan tidak lagi berubah, walaupun setelah berlakunya perubahan zaman.
Teater moden pula merujuk kepada yang lain daripada yang di atas. Teater moden di Malaysia bergerak aktif tetapi kurang mendapat minat ramai kecuali kumpulan kecil. Usaha sedang giat dijalankan untuk mendedahkan lagi teater kepada umum.
Wayang pula mula bermula semenjak pengenalan kamera wayang pada sekitar 40an. Sekitar 50an - 60an Jalan Ampang, dan Jalan Kempas di Singapura menjadi terkenal sebagai penghasil filem-filem melayu.
Pada masa sekarang, cerita drama video telah menjadi semakin popular dan semakin banyak ditayangkan. Filem yang ditangkap dengan menggunakan filem boleh dipancarkan kepada layar wayang tanpa kehilangan mutu gambar. Filem video untuk drama televisyen tidak sesuai untuk dilayar wayang disebabkan mutu gambar menjadi kurang baik apabila diperbesarkan.

Sunday, October 10, 2010

SENI BATIK

BATIK






Sejarah Batik merupakan satu bidang kraftangan yang unggul di Malaysia. Sejak abad ke 15 Masihi lagi manusia telah menemui kaedah pembuatan batik secara tradisional. Pada masa dahulu, masyarakat Melayu menggunakan ubi kentang sebagai alat pengecap tetapi kini kain batik telah diusahakan dengan menggunakan alat-alat moden. Batik mula diperkenalkan di negara kita khususnya di negeri Kelantan sejak tahun 1910 lagi. Batik berasal dari Indonesia dan terbit dari perkataan Jawa 'tik' yang bermaksud menitik atau menulis titik-titik. Ambatik pula bermaksud melukis, menulis, mewarna atau menitik. Di alam Melayu, sejenis batik yang dipanggil Batik Pelangi telah diperkenalkan sejak tahun 1770-an lagi. Di Malaysia kebanyakan kilang perusahaan batik banyak terdapat di Kelantan dan Terengganu.
Motif
Motif adalah corak-corak hiasan yang digunakan dalam proses melukis atau menerap batik. Bentuk-bentuk motif batik dihasilkan dalam dua bentuk utama iaitu Motif Organik dan Motif Geometrik. Motif Organik berunsurkan alam semulajadi seperti awan larat, tumbuh-tumbuhan, bunga-bungaan, dan haiwan.
Rupabentuk Kain Batik Sarung
Contoh Motif Organik.
 Motif Ayam  Motif Bunga Buluh
 Motif Bunga Kerak Nasi
 Motif Bunga Kotak Bercampur
 Motif Bunga Orkid
 Motif Bunga Raya  Motif Daun Sireh
 Motif Geometrik
 Motif Pucuk Rebung
 Motif Rama-rama
 Motif Siput

Motif Ayam


Contoh Motif Geometrik.
 Motif Pucuk Rebung  Motif Bunga Kotak Bercampur

Motif Bunga Buluh

Motif Bunga Raya

Motif Siput

Motif Pucuk Rebung
Corak Corak kain batik bermaksud bagaimana motif-motif yang dipilih dicorakkan di atas kain batik tersebut.
Antara corak-corak yang sering digunakan.
 Corak Berdiri
 Corak Jalur
 Corak Melintang
 Corak Menyeluruh
 Corak Menyerong
 Corak Tompok-tompok
 Corak Ulangan Batu-bata
 Corak Ulangan/Selang seli



Blok penerap batik
Proses Membuat Alatan yang biasanya digunakan untuk membuat batik.
 Blok penerap Campuran lilin  Kain Pencelup
 Sebuah Meja

Kain benang kapas berwarna putih merupakan yang sesuai untuk membuat batik. Selepas diterap dengan lilin pertama, ia akan dicelup dengan warna yang gelap sedikit. Setelah itu, ia akan diterap untuk kali kedua dan kemudian dicelup dengan warna yang lebih gelap. Proses ini akan diteruskan hingga habis. Kain ini akan direbus dalam air yang mengandungi soda. Apabila direbus, warna-warna yang berlainan akan kelihatan. Kain batik ini kemudiannya akan dijemur hingga kering. Kain-kain batik yang sudah kering, akan digosok, dilipat dan dibungkus untuk dipasarkan.
Penjenisan Kain Batik
Batik terbahagi kepada tiga jenis.
Batik Blok
Kain putih akan diterapkan dengan corak batik yang menggunakan blok corak. Blok corak diperbuat daripada kayu atau logam. Proses ini dilakukan berulang-ulang dengan mengikut susunan yang tertentu sehinggalah selesai. Di mana blok itu telah dicelupkan terlebih dahulu ke dalam pewarna sebelum ditekapkan di atas kain tersebut.
 
Proses menerap kain menggunakan blok corak
Batik Conteng


Alat canting digunakan bagi melakar corak batik dengan lilin panas di atas kain putih. Setelah kerja-kerja melakar selesai, proses mewarna mengikut kesesuaian corak dilakukan dengan menggunakan berus cat, dimana bahagian-bahagian yang terkena lilin itu tidak akan meninggalkan kesan warna apabila proses mematikan warna di lakukan. Lilin akan cair dan tanggal menjadikan bahagian-bahagian ini berwarna putih sebagai benteng.
 
Proses mencanting kain
Batik Skrin


Batik skrin ini tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dengan batik blok dan conteng. Hanya kaedah melakar corak dan cara menerapkan warna sahaja yang berbeza. Corak batik dibentuk di atas skrin yang diperbuat daripada kain polyster yang berpengidang. Skrin dilekapkan di atas kain putih, proses pewarnaan dengan melalukan warna di atas corak tadi dengan menggunakan sekuji. Cara begini akan diulang beberapa kali dengan corak yang berlainan untuk mendapatkan corak batik yang lengkap. Ini disebabkan satu skrin untuk satu warna sahaja.
Penggunaan Penduduk di negara kita menggunakan batik secara meluas. Batik digunakan untuk membuat baju, kain sarung atau batik lepas. Sebagai contoh, pakaian seragam pramugari kapal terbang MAS dibuat daripada batik. Batik juga digunakan dalam majlis-majlis formal dan majlis keramaian. Selain dibuat pakaian, batik juga digunakan sebagai hiasan seperti alas meja, cadar, sarung kusyen, tudung kepala, alas televisyen dan lain-lain lagi. Batik boleh dibeli dengan harga yang murah dan berpatutan. Batik begitu digemari pelancong-pelancong asing kerana coraknya yang menarik dan unik. Ia sering dijadikan buah tangan untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.

Tuesday, October 5, 2010

Seni Kolaj

 Aktiviti kolaj amat sesuai untuk semua golongan tak kira kanak-kanak, remaja mahupun dewasa. Bagi kanak-kanak, aktiviti ini dapat memperkembangkan motor halus mereka. Aktiviti ini juga dapat digunakan dalam pengajaran sebagai alat bantu mengajar kepada kanak-kanak terutama dalam memperkenalkan sesuatu. Aktiviti kolaj juga dapat dikembangkan dari tahap yang rendah ke tahap yang tinggi. Pada tahap awal kanak-kanak boleh menggunakan kertas sahaja. Pada tahap seterusnya, kanak-kanak boleh menjalankan aktiviti kolaj ini dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti pasir, kayu, daun dan lain-lain. Mereka turut boleh menggunakan manik, butang, plastik dan pelbagai bahan lain. Aktiviti kolaj ini dapat merangsang otak agar melakukan suatu yang kreatif.


    
   Aktiviti kanak-kanak Pintas ketika lawatan pelajar UPSI. Kami melakukan aktiviti kolaj dan selepas aktiviti ini dilaksanakan pelajar-pelajar diharap dapat mengenal makanan yang baik untuk kesihatan mereka. Gambar ini menunjukkan kanak-kanak mengoyak kertas menjadi cebisan kecil sebelum menampalnya. 














   Inilah hasil kolaj kami. Gambar yang kami buat adalah gambar buah oren. Terima Kasih adik-adik bagi kerjasama yang baik dalam lawatan kami. Cantik adik buat. Mari kita lanjutkan pembacaan kita mengenai kolaj yang sedang diperhebatkan dalam arena seni hari ini. Artikel diambil dari www.bernama.com.my.


Meniti Seni Kolaj


Oleh Ummi Nadiah Rosli

KUALA LUMPUR, 9 Dis (Bernama) -- Seni kolaj, yang menawarkan alam permainan maya oleh pelukis, dengan kerja menampal pelbagai elemen seperti keratan akhbar, gambarfoto, kayu, fabrik dan material bukan seni di atas kanvas, kini muncul sebagai bentuk seni yang dinamik dan dramatik.

Dan kehebatan seni kolaj ini terserlah pada satu pameran baru-baru ini apabila 11 pelukis tempatan kontemporari mempamerkan nukilan masing-masing di RA Fine Arts Gallery di Kuala Lumpur.

Kolaj-kolaj dalam pameran seni ini yang disertai oleh Elias Yamani Ismail, Fadly Sabran, Wening Cheah, Haslin Ismail, Hushinaidi Abdul Hamid, Izmir Omar, Khairul Azmir Shoib, Tan Hui Koon, Marfizal Azuan Marsuki, Muhd Syafiq Fawwaz dan Rini Fauzan Mohamed Zuhairi menampilkan pelbagai gaya dan elemen gubahan.

Bersama tajuk yang kena pada tempatnya, "Apakah Yang Menjadikan Seni Hari ini Begitu Berlainan, Begitu Menarik?", daripada lukisan kolaj hinggalah gabungan seni digital, artis-artis muda cuba sedaya yang boleh dalam mengatasi batasan teknik seni yang baru ini.

MENYATUKAN IMAGINASI DAN SENI

Seni kolaj (daripada bahasa Perancis, 'colle' atau diterjemahkan sebagai 'seni tampal') dianggap sebagai cara membuat seni baru daripada material sedia ada, membenarkan para pelukis untuk mewujudkan satu konteks baru, berciri peribadi bagi maklumat visual yang cirinya hanya boleh dilihat dalam satu cara sahaja.

Seterusnya seni kolaj menghasilkan tekstur serta komposisi berlainan yang bersempadan dengan realiti, fantasi dan alam nyata.

Nukilan Hushinaidi Abdul Hamid menyatukan dengan cekap ciri-ciri primitif dan kontemporari menerusi teknik yang menjadi identitinya, iaitu penggunaan pigmen semulajadi. Batu syal 'lateratic' yang digunakan dalam nukilan-nukilannya juga digunakan dalam lukisan purba di gua, dan kesannya ketara jika dilihat daripada nukilan-nukilannya seperti 'Awas!'.

"Pigmen semulajadi merupakan teknik bebas, tanpa arah spesifik dan semuanya secara kebetulan. Sebagai seorang artis saya tidak dapat meramal dan pra-anggap akan hasil yang saya mahukan. Menggunakan teknik ini, saya sendiri terkejut dengan hasilnya. Segala-galanya adalah untuk memastikan hasil nukilan adalah dinamik," katanya.

Elemen tidak dapat diduga inilah yang Hushinaidi berpendapat sebagai tarikan sebenar serta ciri unik pada seni kolaj.

"Kelebihan pendekatan ini ialah ia bukan sekadar 'jalan pintas' untuk menghasilkan seni. Ia melengkapkan teknik-teknik seni yang lain sementara memberikannya satu penampilan baru."

BUKAN SEKADAR SALIN DAN TAMPAL

Nukilan gabungan pelukis Elias Yamani Ismail bertajuk 'Anonymous' (tanpa nama)dengan segera menggamit perhatian.

Lima arca bertopeng tergantung di dinding dalam aturan dan warna berlainan, menunjukkan betapa mudah seseorang boleh mengambilalih identiti sesiapa sahaja. "Penyampaian dan format merupakan dalam bentuk unit asas, tetapi saya mahu orang ramai melihatnya sebagai sesuatu yang menyeluruh," jelas beliau.

"Masyarakat berselindung di sebalik topeng selari dengan bagaimana saya mencantumkan topeng-topeng ini dan menggubah bentuk menggunakan pelbagai material," katanya.

Menerusi nukilannya, beliau mahu audien menyelidik isu-isu penting berkaitan dengan kesan sampingan dan bahaya mengiklankan diri menerusi tapak-tapak jaringan dan budaya intai yang lumrah dalam masyarakat.

"Tugas saya sebagai pelukis ialah untuk menggunakan kolaj sebagai kaedah untuk memberikan ruang kepada audien untuk mentafsir fikiran mereka dengan memanipulasi bentuk tertentu dan objek."

MEDIA BARU YANG MENCABAR

Dalam nukilan-nukilan yang menyepadukan kolaj dengan media digital, Tan Hui Khoo menggunakan objek-objek kraftangan dan komputer untuk menggalakkan audien meneroka maksud yang terselindung di sebalik nukilan ini.

Kerja-kerja kolaj digital dan lakaran oleh wanita ini diperbuat menggunakan objek-objek hinggalah video dan montaj, yang disatukan untuk merakam detik-detik signifikan penyampaian itu.

"Saya mahu mencabar media baru. Kolaj yang menangani situasi-situasi pasca moden, konsumerisme dan kegilaan material. Ia membenarkan karyawan untuk menyampaikan kritikan politik dan sosial mereka."

"Setiap orang boleh menghargai dan membuat seni kolaj," katanya dan menambah kata seni ini kini berbilang disiplin, ia juga kini lebih berciri peribadi memandangkan pelukis-pelukis kolaj mengusahakan nukilan-nukilan lebih kecil dan menyampaikan maksud dengan lebih baik.

PERSPEKTIF CERGAS

Pengarah RA Fine Arts, Raja Ahmad Aminullah berkata pameran ini menampilkan nukilan-nukilan artis generasi baru menggunakan media baru, dan mengeksperimen dengan ciptaan 2D dan 3D.

"Kita memerlukan mereka (artis muda). Mereka mewakili satu perspekif yang baru, dan mereka memerlukan lebih banyak saluran bagi ekspresi artistik mereka," katanya.

Ditanya akan tema pameran yang membawa cetusan minda, Raja Ahmad berkata jawapan itu dapat dilihat daripada bilangan pengunjung ke pameran itu.

"Kita menerima golongan muda dengan sifat ingin tahu di pameran kolaj ini. Seni kolaj adalah menarik kerana ia mencetuskan imaginasi."

Semasa bilangan pengunjung ke galeri itu mula meningkat, ada yang dilihat menggodek-godek buku skrap dan penyampaian audio yang disediakan oleh Khairul Azmir Shoib. Gabungan nukilan media dan lukisan alam nyata beliau mencetuskan naratif ganjil.

Kerja-kerja seni yang lain bersama imej-imej bertindih dan dunia fantasia memikat pengarah filem terkemuka U-Wei Shaari yang turut hadir pada majlis pelancaran.

"Kerja-kerja seni ini mampu mengatasi batasan seni moden. Ia mengejutkan. Datang ke galeri ini bukan seperti datang ke pawagam. Anda belum lagi bersedia untuk melihatnya, dan anda tidak boleh menyembunyikan emosi anda. Tetapi berbalik kepada apa yang menjadikan seni begitu berbeza, begitu menarik, tidak kira ia seni pentas atau visual, bidang berlainan atau teknik, seni dijamin relevan sampai bila-bila masa."

-- BERNAMA


sumber :- http://www.bernama.com.my