Thursday, May 26, 2011

Dunia dan akhirat

Bismillahirahim...

Assalamualaikum...
Agak lama saya tidak membuka blog ini.. al-maklumlah cuti sekolah line internet di rumah yang tak berapa laju menyebabkan perasaan ingin mengupdate blog ni pun hilang..
Tapi hari ini ana mengumpul mood sebelum berangkat ke Tanah Suci untuk mengerjakan umrah bersama keluarga.. Doakan ana mendapat Umrah yang Mabrurah...

OK.. hari ini ana ingin berkongsi satu formula yang ana dapat pada awalnya dari seorang akhwat ketika belajar di matrikulasi dahulu... Rupa-rupanya formula ini ada ditulis dalam buku ZERO TO HERO..


dari Formula ringkas ini terdapat sesuatu yang tersirat..

"Barangsiapa menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya dan barangsiapa menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebagian darinya (keuntungan dunia) tetapi dia tidak akan mendapat bagian di akhirat" (asy-Syura : 20)

 1 itu kita ibaratkan dengan ALLAH yang satu.. Manakala 0 pula kita ibaratkan dengan DUNIA..

Dari formula pertama.. O dibahagikan dengan 1 kita akan dapat 0.. bermakna apabila kita utamakan dunia dari Allah kita akan dapat dunia semata-mata..

Formula kedua pula.. 1 dibahagikan dengan 0 kita akan mendapat infinity.. infinity bermakna tidak terkira.. dari formula ini jelas menunjukkan apabila kita mengutamakan Allah dibandingkan dunia kita akan mendapat sesuatu yang tidak terkira nilainya..

* time belajar matrik dulu selalu keliru benda ni tapi bila akhwat share benda ni rasa sangat best... sama2 kita manfaatkan..


No comments:

Post a Comment