Friday, July 22, 2011

sambungan... Kembara ke Baitullah

assalamualaikum..

apa khabar diri dan iman?
moga iman kita pada kali ini lebih baik dan lebih bersedia untuk menyambut Ramadhan yang akan tiba tak lama lagi... Ok.. kalau tengok tajuk pun kita dah tahu.. sekarang ini izinkan ana untuk menceritakan kisah di Mekah pula... sebelum itu ana ingin memohon maaf atas kelewatan menghantar post ini dan ana tidak berapa ingat turutan di Mekah.. Lagipun dah agak lama meninggalkan bumi Mekah..(tu la orang suruh sambung je hari tu tak nak.. kan dah lupa)


  Dalam perjalanan ke Mekah kami telah berhenti di Birrul Ali untuk mula memakai ihram dan berniat.. Sesiapa yang ingin masuk ke Tanah Haram perlulah niat ihram terlebih dahulu sama ada dia uzur ataupun tidak.. Bagi kaum hawa yang tidak suci dari hadas perlu niat dengan niat bersyarat..: Sahaja aku mengerjakan Umrah dan Ihram aku dengannya dan sekiranya haid aku berterusan sehingga tarikh pulang makan halallah aku dengannya.. bagi kaum hawa yang dijangkan akan keluar haid dalam tempoh terdekat turut dinasihatkan untuk niat bersayarat..: Sahaja aku mengerjakan Umrah dan Ihram aku dengannya dan sekiranya aku datang haid atau lain-lain sebab maka halallah aku dengannya.. hal ini adalah mengelakkan diri dari dikenakan dam.. tapi still kena bayar dam seandainya dalam tempoh kita memakai ihram kita telah melanggarnya... kami telah tiba di Mekah lebih kurang pukul 11.30malam.. ada jemaah yang terus mengerjakan umrah dan ada yang memilih untuk berehat di bilik terlebih dahulu dan esok baru mengerjakan bersama-sama dengan yang lain..

Ini ialah peta di Baitullah.. 

Pada hari kedua di Mekah kebanyakan jemaah dari kumpulan kami telah selesai mengerjakan umrah.. Oleh itu mereka telah lepas dari ihram.. Seterusnya masing-masing meneruskan aktiviti masing-masing..

masjid ini merupakan salah satu tempat orang mengambil miqat bagi niat umrah.. (minta maaf banyak2 kerana lupa nama tempat ini) dalam pakej umrah kali ini kami telah diberi peluang untuk mengerjakan umrah sebanyak 3 kali.. tempat miqatnya ialah di Birul Ali, Hudaibiyah dan Jaranah.. Bagi yang ingin mengerjakan umrah tambahan boleh pergi ke tempat miqat dengan sendiri..

Pada hari seterusnya kami telah dibawa menziarahi Jabal Rahmah, Hudaibiyyah, Mina, Padang Arafah, gua thur, gua hira, ladang unta, dan beberapa tempat lain..(dah banyak lupa ni)

GAMBAR-GAMBAR DI JABAL RAHMAH
 Sepanjang tangga ke Jabal Rahmah ramai kanak-kanak dan orang yang meminta sedekah.. kesian kanak-kanak ini mereka terpaksa berpura-pura tidak mempunyai tangan untuk meminta sedekah..


Unta ini boleh ditunggang tapi kena bayar dulu deh...

Warna hitam di bahagian bawah binaan ini merupakan tanda tangan pengunjung yang telah datang ke sini.. terdapat kepercayaan mengenai hal ini..















GAMBAR-GAMBAR SEPANJANG EKSPEDISI DI GUA HIRA
Pemandangan kota Mekah dari Gua Hira

Orang ramai menunggu giliran untuk solat di tempat yang pernah menjadi tempat persembunyian Rasulullah dahulu.. tapi jangan ikut pula ye sahabat2.. ini bukan la antara yang disunatkan.. kebanyakan yang buat ni orang2 dari negara lain.. hal ini menyebabkan ramai orang menunggu di luar.. sesuatu yang menarik mengenai tempat persembunyian ini ialah ia betul2 menghadap ke Mekah.. sedangkan pada ketika itu, Rasulullah belum lagi diangkat menjadi rasul..

Ini pula ialah laluan untuk ke gua hira... laluan ini sangat kecil.. kita perlu mengempiskan perut kita terlebih dahulu.. ada 2 jalan.. yang gambar di atas tu pemandangan dari laluan pertama.. saya ikut ayah dan adik saya jadi laluan mula2 tu sukar sedikit dibandingkan yang ini.. tapi satu pengalaman yang menarik la mendaki ke gua hira ini.. subhanallah jauhnya.. cuba kita bayangkan Rasulullah yang mendaki ketika baginda berkhalwat pada zaman sebelum kerasulan baginda.. kini jalan untuk ke gua itulah telah dibina tangga tapi masih melelahkan.. ketika zaman Rasulullah mana ada semua itu.. bukit ni dah la agak cerun jugak..

Inilah gambar dalam gua hira yang menjadi tempat Rasulullah berkhalwat tatkala itu.. Tempat dimana wahyu Allah yang pertama telah turun.. IQRA

ini pula gambar kami di Ladang unta... dapat la rasa susu unta fresh tapi yang tak bestnya bau kat situ.. dah la sebelum nak minum tu kami berkesempatan menyaksikan pekerja memerah susu dari unta ini.. Ya allah kesian je tengok.. 

Setakat ini sahaja la cerita pengalaman saya bersama keluarga.. Banyak lagi yang tersirat yang boleh kita ambil dari umrah ini.. tapi hanya sekadar ini yang mampu saya coretkan.. 

Pesanan saya:- kumpullah duit dari sekarang untuk mengerjakan umrah dan haji.. dan sebaiknya sebelum pergi haji tunaikan umrah terlebih dahulu(pesanan mak saya).. Hal ini bukan apa ketika mengerjakan umrah baru-baru ini kesabaran amat-amat diperlukan.. Mak saya kata ini baru umrah, haji lagi-lagilah sesaknya, ujian yang lebih dasyat dan pelbagai lagi.. Lagi satu pesanan saya, umrah yang kita tunaikan ini perlulah disertai dengan niat yang sangat-sangat IKHLAS.. agar kita menghargai setiap peluang yang Allah telah anugerahkan kepada kita...

Semoga sahabat-sahabat turut diberi peluang ini..


No comments:

Post a Comment