Thursday, January 27, 2011

sambil menyelam minum air

Hari ni saya nak berkongsi sedikit pengalaman saya membuat assignment... Assignment kali ini saya n kawan-kawan kena adakan bengkel untuk subjek minor kami iaitu perakaunan awalan. So saya, husna, linda dan rekha telah memulakan perjalanan kami sebaik sahaja kelas pengantar pengurusan. Dalam pukul 1.00ptg kami pun memulakan perjalanan kami ke Jeram, Selangor. Hari ini matlamat kami nak cari bakal-bakal peserta bengkel. setelah sampai di rumah Rekha, kami solat dan berehat terlebih dahulu. Pukul 3.30ptg kami memulakan pencarian peserta kami. Kami pun pergilah ke tepi pantai untuk mencari peserta. Tapi sayang hari ini tak ramai pulak yang berniaga. Tapi tak pe kami cuba untuk mengajak peniaga2 yang ada. Peniaga sasaran kami yang pertama ialah seorang mak cik. Dia menjual air dan makanan ringan. Setelah itu dua orang pak cik yang sedang berniaga makanan laut. Waktu tu la first time tengok siput sedut hidup  dan barai.. Lepas tu kami jalan lagi, jumpa la seorang peniaga yang menjual alat permainan. Mula-mula cakap dengan dia takut je rasanya.. nampak garang tapi rupanya dia seorang yang menghargai apa yang kami lakukan.. last sekali seorang mak cik yang jual kerang. Tapi dia tak berapa minat jadi dia suruh anak dia yang pergi ke bengkel kami.. asalnya kami nak cari lagi peniaga2 yang ada.. sampai hujung pantai kami cari tapi semua tak buka kedai.. Nampaknya 5 orang sahaja yang dapat kami ajak..

inilah dia barai


ini pula siput sedut.. Biasa makan tapi sekarang ni tak reti makan dah...











    Dah sampai hujung pantai kami pun apa lagi kutip la kulit siput sambil melihat ciptaan Allah yang amat luas.. Peserta tak jumpa keje lain la jadinya...  inilah hasil kutipan kami.. Lepas itu masing-masing lapar sebab belum makan tengahari lagi.. Jadi kami singgah sebentar di Aroma Ikan bakar.. Banyak sangat kami makan.. Ikan bakar, kerang bakar, tom yam, sotong masak pedas, ketam rebus, telur dadar dan semestinya dengan nasi putih.. habis dekat RM15 sorang jugak la.. Tapi tak pe berbaloi-baloi... sedap..



    Lepas maghrib kami pun berangkat pulang tapi kali ni rekha tak ikut dah.. Dia dah balik kampung la kiranya.. Sebelum pulang ke Tanjong Malim sekali lagi kami singgah sebentar mengambil angin.. Kami telah pergi tengok kunang-kunang atau istilah biasanya kelip-kelip... Subhanallah... Banyak sangat kelip-kelip.. kelip-kelip ni banyak hinggap kat sejenis pokok.. Nama pokok nya merembang.. banyak sangat kat tepi sungai kuala selangor ni.. Kami pergi tengok kelip-kelip dengan sampan... Best sangat.. Malam itu pulak dekat langit banyak sangat bintang.. kat pokok bercahaya kat langit bercahaya.. Subhanalah sungguh cantik ciptaan Allah..

Setelah habis melihat kelip-kelip dan membeli cendaramata kami pun meneruskan perjalanan kami ke Tanjung Malim. Kali ni husna pula drive.. Tapi nak dijadikan suatu pengalaman kami sesat pulak.. last2 terlajak sampai ke Rawang.. Mula2 gelabah juga la sebab jalan yang kami lalu gelap sangat dengan bersimpang siur nya... Tawakal je... Akhirnya kami tembusnya jugak.. Hampir sahaja kami U turn balik nak p cari jalan asal.. Tapi atas nasihat Linda, dia cakap jangan patah balik nanti nampak sangat kita ni sesat jalan.. Akhirnya kami pun sampai ke Khar pukul 11.10malam.. Hari yang memenatkan tapi amat menyeronokkan.. Sambil buat assignment sambil jalan-jalan timba pengalaman...

pangajaran dari pengalaman 
* kalau sesat rileks sudah .. bertenang jangan gelabah...
*bergaul dengan masyarakat.. macam mana nak attarct peniaga ni untuk join bengkel kami.. satu skill yang dapat dipelajari hari ini.
*kelip-kelip banyak kat pokok merembang.

1 comment:

  1. konsep yang k diba guna dulu..kalau rase mcm sesat..go on je dengan perjalanan..kalau betui2 dah sesat baru patah balik..hohoho

    ReplyDelete