Wednesday, March 23, 2011

Bestnyer sakit....

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum, Alhamdulillah seinfiniti kesyukuran kepada tuhan yang terus memberi peluang untuk kita bernafas sehingga ke atas saat ini. Peluang yang kebanyakan orang lupa untuk mensyukurinya. Ayuh kita merenung kembali nikmat yang Allah kurniakan ini. Nikmat yang akan melalaikan orang yang mencintai nikmatnya kehidupan dunia, namun beruntunglah mereka yang sentiasa mensyukuri setiap nafas yang Allah kurniakan ini.

Insya allah, hari ini ana diberi kesempatan untuk mencoretkan sedikit dalam blog kesayangan. Kesibukan yang diharapkan dapat reda Ilahi. Amin... Kali ini ana ingin kongsi kisah ana...

Selalunya orang akan kata sakit tu tak best...menyakitkan...tension...dll... tapi ingin ana luahkan perasaan yang ana rasa apabila ditimpa sedikit ujian yang Allah telah aturkan agar ana terus tabah dan mensyukuri nikmat sihat sebelum ini.. Tanpa sakit kita lupa nikmat ini.. Tika menerima ujian ini satu sahaja yang ana teringat...

"Apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;"Kami telah beriman" sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang terdahulu sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta" (al-Ankabut: 2-3)

sama-sama kita renungkan firman Allah ini.. Adakah kita dalam golongan hamba-hambanya yang beriman  tatkala menerima sedikit ujian yang ingin melihat sama ada kita bersabar dengan uijian ini atau tidak.. Seandainya kita lupa untuk bersabar, kita lupa untuk mensyukuri dengan ujian ini check balik iman kita.. Semoga setiap dari kita dapat bersabar dengan ujian yang Allah berikan agar iman kita terus meningkat dari masa ke masa...

Allah juga berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 286.
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupanya"

Seperti firman di atas, Allah dalam menguji hambanya Allah letakkan pada orang yang tepat, orang yang dapat menghadapinya... Janganlah kita persoalkan kenapa Allah timpakan ujian ini pada aku.. Orang lain tak kena pun... Ingatlah firman ini.. Moga kita sedia membebani sedikit ujian yang Allah timpakan pada kita semua.. BERSABARLAH sahabat...

Apabila ditimpa ujian think positif... agar kita dapat menerimanya dengan jiwa yang terbuka.. Apabila ditimpa ujian inilah kita baru nak balik pada Allah, Nak dekatkan diri dengan Allah, nak minta tolong pada Allah.. Tapi sekali lagi Allah mengalu-alukan permohonan pertolongan kita... Tak percaya.. Jom dengar firman Allah yang seterusnya..

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang ini amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (al-Baqarah :45)

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selainnya dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal"
 (At-Taubah: 129)


Ana share sedikit kisah sakit ana sebentar tadi.. Pada 11 Mac 2011 yang lalu ana telah menjalani pembedahan kecil bagi membuang ketumbuhan yang ada.. sedikit nikmat yang ana terima saat ujian ini diberikan..
1) nikmat terus bernafas selepas dibius penuh (sebelum dibius takut sangat ana tidak dapat bernafas di muka bumi Allah lagi.. takut kerana amalan yang tidka cukup, iman yang down tatkala itu, dapat pula cuti dari Allah so takut sangat tika itu banyak kelalaian)
2) kasih sayang dari umi dan ayah (umi jaga saya dengan baik tatkala saya masih tidak larat selepas dibedah, ayah pun sedia mengorbankan masanya untuk menjaga dan menjenguk anaknya ini- THANKS UMI DAN AYAH)
3) nikmat ukhuwah akhwat2 kesayangan dan sahabat lain (sudi datang menjenguk ana di hospital sebelum dan selepas dibedah. Sentiasa memberikan kata-kata motivasi pada ana. Mengambil berat tentang ana selepas pembedahan dilakukan)
4) yang penting Allah berikan masa untuk ana berfikir kembali nikmat sihat sebelum ini, mengingatkan ana bahawa sakit ini Allah yang menyembuhkan.. Seandainya Allah menakdirkan ketumbuhan ini ada kembali selepas pembedahan ini kita kena sedia menerimanya.. Allah yang menjadikan sesuatu itu.. Ingat pembedahan ini hanyalah satu ikhtiar seandainya tatkala pembedahn ingin dijalankan tiba2 ketumbuhan ini tak boleh dibuang Allah boleh lakukannya dengan mudah sahaja..



ALHAMDULILLAH... Terima kasih semua atas perhatian kalian...

Pengalaman yang menarik buat diriku.. First time masuk hospital.. Best juga... hihihi

No comments:

Post a Comment