Assalamualaikum...
hari ini saya ingin berkongsi salah satu artikel PA MA yang saya peroleh.. menarik tertarik... teruskan bacaan..
Pembelajaran merupakan perkara yang penting kepada kanak-kanak sama ada secara langsung ataupun tidak langsung. Pada era kini, belajar sambil bermain merupakan cara semula jadi kanak-kanak belajar. Pelbagai kemahiran yang kanak-kanak akan peroleh dalam permainan. Pembelajaran juga merupakan elemen penting dalam setiap taska atau tadika. Oleh yang demikian, taska atau tadika perlulah merancang pembelajaran yang sesuai mengikut tahap umur kanak-kanak.
Penerapan belajar sambil bermain merupakan pendekatan yang telah digunakan oleh banyak taska atau tadika pada hari ini. Ketika memilih permainan beberapa faktor perlulah dititikberatkan. Kriteria pertama adalah dari segi umur kanak-kanak perlulah disesuaikan dengan jenis atau alat permainan yang akan digunakan. Kedua ialah alat permainan ialah serba guna, di mana kanak-kanak boleh bermain dengan alat tersebut dengan pelbagai cara mengikut kreativiti mereka. Kriteria terakhir ialah dari segi keselamatan.
Jadual di bawah antara aktiviti dan permainan mengikut kesesuaian umur. Jadual ini adalah antara aktiviti dan permainan yang boleh dilakukan. Ibu bapa dan guru boleh pelbagaikan lagi aktiviti-aktiviti kepada kanak-kanak.
0- 6 bulan
|
Bunyi dan perkataan
|
Nyanyikan, dodoikan bayi, peluk dan ayunkan bayi sehingga tertidur.
|
Fizikal dan permainan
|
Menari, mengayun, mendodoi, membuai mengikut irama.
| |
7-12 bulan
|
Bunyi dan perkataan
|
Menghembus ke dalam gulungan kertas sambil bernyanyi
|
Fizikal dan permainan
|
Permainan sembunyi (ba-ba-cak atau tangan mana)
| |
Permainan dalam/luar rumah
|
Mengetuk periuk dan tudungnya, bahagian bawah periuk dengan sudu kayu atau sebagainya
| |
12-18 bulan
|
Bunyi dan perkataan
|
Menyanyi
|
Fizikal dan permainan
|
Pergerakan mudah (tepuk tangan @ main sembunyi-sembunyi)
| |
Seni
|
Mewarnai, melekat dan mengecat
| |
Permainan dalam/luar rumah
|
Kotak pasir dan dulang air.
| |
18bln-2 thn
|
Bunyi dan perkataan
|
Baca buku dengan kuat
|
Fizikal dan permainan
|
Bermain dan bernyanyi dengan aksi
| |
Seni
|
Membuat kolaj dengan kertas, tali, kain, daun dll
| |
2-3 ½ thn
|
Bunyi dan perkataan
|
Permainan huruf dan mengira
|
Fizikal dan permainan
|
Kerusi berirama
| |
Seni
|
Perkenalkan lukisan percikan, krayon dan lukisan tali
| |
Permainan dalam/luar rumah
|
Projek memasak yang ringkas seperti sandwich, kek batik, donut dll
| |
Lawatan
|
Berkunjung ke perpustakaan
| |
3 ½- 5 tahun
|
Bunyga.i dan perkataan
|
Menyanyi dan mengira
|
Seni
|
Membuat topeng mudah dan boneka tangan
| |
Lawatan
|
Menonton wayang, teater, muzium, zoo dan taman bunga
|
Pihak taska dan tadika perlu kreatif mencipta permainan mengikut minat dan kebolehan kanak-kanak. Ibu bapa amat mengambil berat terhadap perkembangan dan pembelajaran anak-anak mereka. Oleh yang demikian, pihak taska dan tadika perlulah berusaha sehabis baik bagi memenuhi kehendak ibu bapa.
Terima kasih saya ucapkan kepada majalah PA MA atas artikel yang menarik ini. Artikel ini adalah daripada majalah PA MA bulan November 2010. Artikel oleh Dr Fadzillah Ghazali yang merupakan pakar kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment