Monday, October 25, 2010

Perhiasaan Dunia

بسم الله الرحمن الرحيم



" Orang kafir itu kadang-kadang (nanti di akhirat) menginginkan, sekiranya mereka dahulu (di dunia)menjadi orang muslim. Biarkanlah mereka (di dunia itu) makan dan bersenang-senang dan dilalaikan oleh angan-angan (kosong) mereka. kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatannya)." (surah al-Hijr : ayat 2-3)

Allah telah berfirman dalam kalamNya bahawa orang kafir itu lalai dengan nikmat-nikmat dunia yang Allah limpahkan pada mereka. Sebab itu kita jangan pelik kenapa orang cina banyak yang kaya dibandingkan orang Melayu. Allah kurniakan nikmat kekayaan itu semata-mata untuk melalaikan mereka dengan angan-angan kosong.

Namun begitu kita jangan sekadar pandang bahawa kekayaan itu sahaja yang melalaikan kita di dunia ini. Allah telah berfirman bahawa :
" Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amal kebajikan yang terus menerus adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan." (surah al-Kahf : ayat 46)

Memang tidak dinafikan bahawa kita perlukan harta dan anak-anak dalam kehidupan kita di dunia ini. Tanpa harta bagaimana kita ingin belajar untuk menegakkan agama tercinta kita. Tanpa harta bagaimana kita ingin membeli makanan bagi memberi tenaga kepada kita untuk menunaikan ibadah kepadaNya. Harta itu penting tapi jangan kita lalai dengan kenikmatan harta yang telah Allah limpahkan kepada kita. Anak-anak/keluarga juga sangat penting dalam kehidupan kita di dunia ini. Tanpa ibu kita tidak akan dilahirkan kerana kita bukan seperti Nabi Adam yang diciptakan oleh Allah. Tanpa ayah juga kita tidak akan dilahirkan kerana kita bukan seperti Nabi Isa yang dilahirkan tanpa bapa oleh ibunya Maryam. Anak-anak/keluarga itu penting namun jangan kita lalai dengan kenikmatan yang telah Allah berikan ini.

Firman Allah dalam surah at-Taubah : ayat 24 :-
" Katakanlah, "Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yang telah kamu usahakan, perdagangan yang telah kamu khawatirkan kerugiaannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang telah kamu sukai, lebih kamu cintai dari pada Allah dan Rasul-Nya serta berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya" Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik."

Kita perlu bijak yang mana harus dikejar DUNIA atau AKHIRAT. Tapi... janji Allah itu benar.

" Barangsiapa menghendaki keuntungan di akhirat akan kami tambahkan keuntungan itu baginya dan barangsiapa menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian darinya (keuntungan dunia), tetapi dia tidak akan mendapat bahagian di akhirat" (surah asy-Syura : ayat 20)

Di sini terang lagi bersuluh bahawa Allah mengatakan apabila kita mengejar akhirat kita akan ditambahkan keuntungan. Namun apabila kita mengejar dunia kita akan mendapat dunia semata-mata. Jangan jadi seperti kata pepatah melayu " Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran". Sebabnya kita tak pasti apabila kita mengejar dunia adakah kita akan memperolehnya.

Oleh itu, sama-samalah kita mengejar keuntungan di akhirat. Jangan biarkan diri kita tertewas dengan perhiasan dunia yang telah tersedia di depan mata. Sememangnya ganjaran pahala itu kita tak mampu lihat tapi yakinlah kita dengan janji Sang Pencipta.

No comments:

Post a Comment