DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH DAN MAHA PENGASIH
Baru-baru ini saya telah menunjukkan tajuk
untuk thesis saya yang perlu saya siapkan sebelum meninggalkan UPSI ini. Maka
pemilihan tajuk yang betul dan sesuai amat penting. Maka saya telah memilih
PERSEKITARAN MEMPENGARUHI GAYA PEMAKANAN KANAK-KANAK. Saya pun dengan yakin nya
menunjukan tajuk ini kepada penyelia saya iaitu DR NORDIN. Namun Dr menolak
tajuk ini. Dr menyuruh saya membuat tajuk yang lebih berfokus di dalam kelas
atau pendekatan pembelajaran. Sedih memang sedih apabila tajuk ditolak. Tapi Dr
mengatakan bahawa sekiranya tajuk itu diteruskan ia akan sukar untuk
diperhatikan dan dibuat kajian. Maka saya mula berfikiran positif ialah Dr
menyuruh saya menukar tajuk asal adalah bagi memudahkan saya bukan menyusahkan saya
kelak. Dr pun pastilah inginkan yang terbaik. Maka saya memulakan pencarian
tajuk. Selak buku sini selak buku sana sedang saya menyelak buku KSPK maka saya
terjumpa satu pendekatan mengajar yang menarik iaitu PEMBELAJARAN BERASASKAN
PROJEK. Maka saya tekad untuk menulis berkaitan ini. Jadi saya ingin mengambil
peluang untuk sama-sama berkongsi serba sedikit mengenai PEMBELAJARAN
BERASASKAN PROJEK atau kalau dalam bahasa Inggeris lebih dikenali dengan
PROJECT APPROACH.
Kaedah PROJEK ialah penyiasatan secara mendalam
berkaitan dengan topik dunia sebenar agar dapat menarik perhatian murid
mengenai topik yang ingin diajar. Melalui pendekatan ini, murid-murid dapat
mengaitkan pengalaman luar sekolah dengan aktiviti. Ia juga dapat membantu
murid-murid bersedia untuk menjalankan kajian dalam bidang sains dan sains
sosial. Hal ini kerana kebanyakan projek berbentuk sains. Namun demikian,
sekiranya dalam pengajaran kepada kanak-kanak 4-6 tahun pelbagai bentuk projek
boleh dipelbagaikan. Pendekatan ini mestilah mempunyai langkah-langkah @ urutan
dalam melaksanakannya. Pendekatan ini juga perlu diakhiri dengan penilaian
kanak-kanak terhadap apa yang telah mereka lakukan.
Dalam melaksanakan pendekatan ini, beberapa
langkah sebelum perlu dilaksanakan.
1.
Guru perlulah perkenalkan projek yang ingin
dilaksanakan.
2.
Guru perlulah menggalakkan kanak-kanak memberi
idea dan cadangan mereka.
Langkah semasa projek dilakukan ialah :
1.
Galakkan sumbangsaran idea dan membina
kesepakatan antara kanak-kanak
2.
Melaksanakan projek
3.
Setiap kanak-kanak memainkan peranan dalam
melaksanakan projek dan pembahagian tugas perlu dilaksanakan
4.
Terdapat skop dan urutan pelaksanaan projek
5.
Menyediakan graf tempoh masa
6.
Menjalankan proses inkuiri, penyelidikan dan
pengumpulan data.
7.
Mempersembahkan projek
8.
Penambahan berterusan dan penilaian berterusan
9.
Pengintegrasian teknologi amat digalakkan
Langkah yang perlu diambil selepas projek
dilaksanakan :
1.
Menghargai pencapaian dalam melaksanakan projek
2.
Membuat penilaian terhadap beberapa aspek iaitu
kekuatan, kelemahan, kemahiran-kemahiran yang telah dipelajari, pemarkahan oleh
guru, penilaian kendiri pelajar dan analisis skor markah yang diperolehi.
3.
Maklum balas daripada rakan-rakan terhadap
projek yang dilaksanakan
4.
Menilai kualiti projek
5.
Mencatatkan bukti-bukti kejayaan menyempurnakan
projek.
Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan dalam pendekatan
ini:
-
Menanam pokok seperti pokok cili, pokok bendi
dan lain-lain
-
Memasak sandwich
-
Menghias cup cake
-
Melakukan frame gambar
-
Eksperimen sains
meneroka alam
Akhirnya setelah membaca serba sedikit
berkaitan PEMBELAJARAN PROJEK ini saya pun membuat keputusan untuk membuat
tajuk berkaitan projek. Dan akhirnya saya memilih untuk membuat tajuk
KEBERKESANAN PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
DALAM MENINGKATKAN SOSIO EMOSI KANAK-KANAK..
Harap-harap DR terima.. masih tidak
berkesempatan untuk tunjukkan lagi tajuk ni.. insya allah tengah hari ini (22
Mei 2011).. doakan
salam kak...boleh tak saya nak tanya sedikit tentang pengajaran berasaskan projek ni..boleh akak bagi email...?
ReplyDeleteSalam.. mohon kebenaran jd kn maklumat sebagai bahan rujukan
ReplyDeleteSalam'alaik...saya mohon kebenaran untuk jadikan maklumat rujukan.Terima kasih.
ReplyDelete